גלישת גלים

Comments 1 by in גלישה
12 באפריל 2012

גלישת גלים הוא ספורט ימי שבו הגולש רוכב על גלשן מעל ראש או החלק הפנימי של גל, אשר נושא את הגולש אל החוף. גלים המתאימים לגלישה נמצאים בעיקר בים, אך גם ישנם מספר אגמים ונהרות בעולם בהם ניתן לבצע גלישת גלים. כמו כן ישנם בעולם מספר קטן של בריכות גלים מלאכותיים.

גלישת גלים על סאפוריאציות רבות של ספורט קיימים ההגדרות של מה מהווה גל מתאים, וקיימים סגנונות גלישה וגלשנים אשר פותחו במהלך השנים החל מ Bodysurfing הכולל רכיבה על הגל בלי לוח, והוא נחשב על ידי כמה להיות הצורה הטהורה ביותר של גלישה. וריאציות אחרות שהיו קיימים במשך מאות שנים כוללים גלישה על בוגי, או גלשנים שונים, גלישה על גלשן עמידה (פאדל בורד או סאפ – ראשי תיבות של Stand Up Paddle board)) וגלישה בסירות קאנו וחאסקה, קיאקים לרכיבה על גלים. מאז המצאת סירות מנוע התפתח ספורט הסקי מים וכמובן הוויקבורד (wakeboard) שהוא גלישה באמצעות גלשן במקום מגלשי הסקי , גלישה על וויקבורד אחרי יאכטות וקטמארנים וכמובן בתפתחות ספורט הקייט סרפינג וכמובן גלישת רוח.

גלישת גלים היום מתחלקת ל3 קטגוריות עקריות:

ההבדלים העיקריים ביניהם הם אורך הגלשן, סגנון הגלישה סוגי הגלים עליהם גולשים.

אתרי הגלישה המוכרים ביותר בעולם הינם בעיקר בהוואי, אוסטרליה, פנמה ומרכז אמריקה וקליפורניה. ספורט הגלישה מושך אחריו מיליוני גולשים בכל רחבי העולם וכיום מדובר בתעשייה שמובילה לא רק מוצרי גלישה כגלשנים, חליפות גלישה אלא גם תעשיית אופנה וביגוד שמגלגלת מחזורים של מיליארדי דולרים בשנה.

גלישת גלים בישראל

בישראל הים היחידי שמתאים לגלישת גלים הוא הים התיכון והימים הטובים ביותר לגלישה הם הימים שאחרי סערות גדולות כאשר הרוח נופלת ונשארים עדיין גלי עומק גבוהים יחסית, פרט לימים של אחרי הסערות יש בחודשי הקיף ועונות המעבר ימים של ים גלי הניזון מהרוח מערבית ודרומית מערבית . גלישת גלים תועדה כבר בשנות ה20 בישראל בעיקר אצל המצילים שגלשו על גבי החסקה בחוף ונערים שגלשו על קרשים בחופי תל אביב, כיום גלישת גלים הינה פעילות פנאי נפוצה מאד בישראל וכמעט בכל החופים כשהתנאים מתאימים גולשי גלים צצים וממלאים את החוף.

לימוד גלישת גלים מתבצע בכל מיני בתי ספר לגלישה, החוף הטוב בישראל ללימוד גלישת גלים הוא חוף בית ינאי שהוכרז כחוף המיועד לפעילות גלישה. בחוף מתקיימת הדרכת גלישה בכל הסגנונות (גלישת רוח, קייט סרפינג, גלישת גלים וסאפ) על ידי מועדון קייט אוואי – מועדון גלישה של עמית ענבר.

סאפ – הטרנד החדש בגלישת גלים

סאפ גלשן עמידהבשנים האחרונות חלה מהפכה בענף הגלישה כשהגיעו לארץ גלשני סאפ – מדובר בגלשני עמידה שהגולש עומד עליהם וחותר עם משוט במקום עם הידיים כמו בגלישת גלים המקורית. גולשי גלים רבים מתאבים את הגלישה בסאפ וטוענים שזה הורס את הספורט שהם כל כך אוהבים אבל לעומתם גולשים רבים התאהבו בגלשן העמידה שמחייב את הגולש לעמוד זמן רב על הגלשן ולחתור חתירה מאומצת במשוט מה שהופך את הגלישה גם לאימון אינטסיבי מחזק המפעיל את כל שרירי הגוף.

מעבר לכך ספורט הפדאל בורד מאפשר להרבה מאד אנשים שלא הצליחו לעמוד ולגלוש על גלשן גלים לפתע מצליחים לעמוד על הסאפ ולחוות גלישת גלים שלא הצליחו לחוות עד כה. השילוב של חתירה וגלישה הנגיש וקל לכל אחד עושה מהפכה  בתחום הגלישה וסוחף המון גולשים חדשים וותיקים.

עמית ענבר ומועדון קייט אוואי בבית ינאי מקדמים את ענף הפדאל בורד בישראל מעבירים שיעורי חתירה פרטיים ובקבוצות ומקיימים תחרויות חתירה וגלישה בפדאל בורד והשנה אף מתקיימת לראשונה ליגת סאפ – סדרת תחרויות במספר חופים בארץ (ראש הנקרה, פלמחים ובית ינאי) שבסופה יקבעו מנצחים של הליגה. אם תמיד חלמת לגלוש ופחדת שלא תצליח לעמוד על הגלשן או לא העזת אז הגיע הזמן להעיז, תאמו עוד היום שיעור התנסות בפדאל בורד בבית ינאי

Tags:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *